Beter, leuker en productiever samenwerken: 5 onderwerpen waarover je team het echt moet hebben

Directies en teams discussiëren heel wat af over hoe ze het beste kunnen samenwerken. Dat is logisch, want met het deels op afstand werken loopt iedereen tegen allerlei nieuwe uitdagingen aan. Maar wáár moet de discussie precies overgaan? We horen nog te vaak dat het gesprek voornamelijk gaat over wie waar werkt op welk moment. Dat is véél te beperkt en daarmee echt een gemiste kans. Wil je meer werkgeluk en een effectievere samenwerking, dan moet je als team het gesprek veel breder voeren. Hieronder lees je welke gespreksonderwerpen je zeker moet aansnijden in je team of organisatie. Hop, aan de slag!

1. Samenwerking
Bij samenwerking is het teamgevoel belangrijk: wie wil er nu geen synergie en plezier? Wat kan op afstand en waarvoor is samenzijn nou écht van toegevoegde waarde? Waar je vroeger op de automatische piloot op kantoor samenwerkte, vergt dat nu veel meer bewustzijn. Laten we niet vergeten dat heel veel dingen op afstand juist een stuk makkelijker gaan. Een hele club van mensen fysiek op een locatie krijgen, vergt weken van planning voorafgaand. En dan nog komt een groot deel van de genodigden niet. Online is de planning én de opkomst veel groter!

2. Faciliteiten
Mag je samenwerken op andere, inspirerende locaties? Dat is handig om te weten. En welke hulpmiddelen en vergoedingen kun je aanvragen om het hybride werken zo prettig en makkelijk mogelijk te maken? Ook wil je het hebben over digitale tools: welke tools passen het best bij je team en het werk dat je doet? Wijzelf werken bijvoorbeeld graag met Basecamp of Trello voor projecten, met Slack voor het communiceren met teams. Padlet gebruiken we als online prikbord tijdens meetings. Maar er is zo veel meer mogelijk! Hier vind je een lijstje met de beste online samenwerkingstools van 2022

3. Werkcultuur
Waarom kies je ervoor om als team naar kantoor te komen op een bepaald moment? Wat voegt het toe? Dat sluit meteen aan bij de vraag hoe je zorgt voor verbinding binnen je team. Welke afspraken maak je die ervoor zorgen dat er ook nog gewoon gezellig gekletst wordt en dat mensen zich gezien voelen? Dat je team als team kan blijven functioneren, met teamleden die lekker in hun vel zitten. En ook: hoe kun je voorkomen dat een online werkdag bestaat uit een aaneenschakeling van online meetings? 

4. Persoonlijk leiderschap
En wat doe je nou zélf? Daarover gaat persoonlijk leiderschap: je bewust zijn van hoe je jezelf kunt ontwikkelen om je alle vaardigheden van remote werken eigen te maken. Beheers je de technologie? Ben je op de hoogte van beschikbare tools? Hoe organiseer je een soepele hybride sessie? Hoe draag je bij aan de sociale cohesie in je team? Maar ook: wat kun je doen om die nieuwe collega de weg te wijzen? Ga niet alleen voor je eigen welzijn, maar zorg voor een goede balans met wat nodig is voor je team en organisatie. En als je zelf iets nodig hebt, zoals een sparringspartner of een werkplek zonder het geluid van je ‘callende’ geliefde, geef dat aan bij je organisatie. Wacht niet af, maar neem zelf het initiatief. 

5. Management skills
Alles komt bijeen bij de manager. Zeker de middelmanager heeft een enorme uitdaging: de beslissingen van de top uitvoeren, zorgen voor resultaat en ja, dat moeten de mensen in het team leveren. Over hybride werken willen ze het echt niet hebben. Maar wél over hoe ze prestaties kunnen maximaliseren en over hoe ze het werk zo leuk mogelijk kunnen maken voor hun team en henzelf. Wat heb je daarvoor nodig?

TeamBOOST
Wil je het gesprek over hybride werken (opnieuw) aanzwengelen? Ons kaartspel TeamBOOST kan je hierbij helpen! Kijk hier hoe het werkt

Productiever samenwerken