2 belangrijke bevindingen over hybride werken die jouw team op weg helpen

  • watch_later 20 apr. 2022
  • watch_later Aangepast 08 mrt. 2023

Op 13 april hielden we weer een van onze online BOOSTshows.

Op 13 april hielden we weer een van onze online BOOSTshows voor iedereen die meer wil leren over hybride werken. Deze keer presenteerden we de belangrijkste bevindingen die we de afgelopen periode uit onze teamprojecten hebben gehaald. We begeleiden veel teams en organisaties bij de overstap naar hybride werken. Wie daar zelf mee aan de slag is, weet dat er behoorlijk veel bij komt kijken. Hieronder vind je twee bevindingen die in al onze projecten naar voren komen:  

Bespreek dilemma’s en maak er afspraken over

Als je hybride samenwerkt in een team, dan is het enorm belangrijk om goede afspraken met elkaar te maken. Het meest positieve aan hybride werken is dat medewerkers binnen bepaalde kaders veel inspraak hebben op waar en hoe ze werken. Die kaders moeten voor iedereen duidelijk zijn. Je zult om de haverklap nieuwe dilemma’s tegenkomen op allerlei vlakken. Bijvoorbeeld: je wil wekelijks bij elkaar komen met je team op kantoor in Utrecht. Eén van de teamleden woont echter in Zeeland en sluit liever online aan. Hoe belangrijk is fysieke aanwezigheid bij dit specifieke teamoverleg? Kunnen jullie afspraken maken over wanneer het belangrijk is dat iedereen wél fysiek aanwezig is? Dilemma’s kunnen ook op een heel ander vlak bestaan. Iemand wordt bijvoorbeeld heel ongelukkig van het thuiswerken. Probeer samen uit te vinden waar het probleem zit. Dit kan bijvoorbeeld met het gedragskompas dat we onlangs hebben ontwikkeld.

Er zijn veel dilemma’s waar teamleden en teams tegenaan kunnen lopen bij hybride werken. Om deze inzichtelijk te krijgen, kun je gebruikmaken van het TeamBOOST kaartspel. Veel teams ervaren dit kaartspel als een heel goede gespreksstarter. Het is het begin van een gedegen teamaanpak voor hybride werken!  

Wil je meer begeleiding in het maken van een hybride teamaanpak? Meld je aan voor onze BOOSTbox Hybride Teamaanpak

Leidinggevenden: schrijf een visie over hybride werken

Managers hebben een hele grote rol in het wel of niet slagen in het hybride werken. We zien veel verschillen in hoe managers daarmee omgaan. Een grote valkuil is het teruggaan naar hoe we de dingen ‘vroeger’ deden: met zijn allen weer vijf dagen in de week op kantoor gaan zitten. Of, ook veel te leidend: iedereen ‘moet’ drie dagen in de week op kantoor zijn de rest zijn vaste thuiswerkdagen. Dit staat ver van de voordelen van hybride werken af! 

Een goede manager schrijft een eigen visie op hybride werken en legt deze voor aan het team. Het is een fantastisch vertrekpunt. Belangrijk is wel dat je de input van alle teamleden daarin meeneemt. Zo’n visie is niet in beton gegoten, maar heeft wel richting aan waar jullie als team naartoe werken. En dat is onmisbaar.

Hoe je zo’n visie maakt, dat kun je vinden in onze BOOSTguide Hybride visie ontwikkelen. Dit handige stappenplan is onderdeel van de BOOSTbox Hybride Leiderschap.

 

BOOSTshow

We hebben nog veel meer bevindingen gepresenteerd tijdens onze BOOSTshow, maar dit is even om je een idee te geven. Zo’n show is een vrolijke webinar van ongeveer 40 minuten en het is helemaal gratis. Perfect voor iedereen die hybride werken tot een succes wil maken. Ben je er de volgende keer (weer) bij? Wij zijn er – uiteraard - weer in ons groene maatpak en we hopen op net zo’n enthousiast publiek als de vorige keer! De volgende BOOSTshow is op vrijdag 17 juni.

 

Maak een vliegende start met hybride werken

Weet je niet waar te beginnen? Wij wel! Onder het genot van een online kopje koffie denken we graag met je mee. Een gratis advies hoe je verder kunt.

Background shape
Background shape
done Hierna kun je zelf verder. Liever met onze hulp erbij? Dat kan ook!

Ook aan de slag met eigentijds werken?

Bel of mail ons gerust! 
Of kom een keer op de koffie voor een vrijblijvend adviesgesprek op één van onze locaties in Amersfoort of Utrecht. Digitaal afspreken kan natuurlijk ook, lekker eigentijds.