‘Laat ook anderen naar jouw business kijken’

In 2020 en 2021 interviewden we verschillende ondernemers over de drempels die ze moesten overwinnen vanwege de vele lockdowns. Welke kansen zagen zij? Hoe ontwikkelden ze zich in positieve zin? Er valt veel te leren van hun flexibele houding en durf om te veranderen.



Stephane Henny, eigenaar van de Hofgallerie

Jouw waarheid is niet DE waarheid!

Stephane, hoe gaat het met jou en jouw gezondheid?
Prima! We hebben niks onder de leden gelukkig! We hebben twee dochters van 3 en 8. Ben wel een kilootje zwaarder. Je geeft je kinderen les en je zit er naast ongemerk te snoepen. Overdag ben ik er voor de meiden en 's avonds ben ik met mijn werk bezig. De tijd die je vrij was ben je nu aan het werk. Je gaat het in de avonden en de weekenden stoppen.

Wat brengt de lockdown voor jou teweeg?
Er kwam direct een andere prioriteit en dat is thuis met de kinderen. Mijn vrouw is gewoon 4 dagen aan het werk en onze dochters vragen de nodige aandacht. Al slaapt onze jongste nog wel overdag, dat geeft wat ruimte. Ik bedenk overdag van alles en gebruik de avonden om de dingen uit te werken. Het is heel dubbel, maar door het mooie weer de afgelopen weken krijg je ook iets van een vakantiegevoel.  Je moet gaan omdenken. Het is nu nog wel moeilijk omdat het ook onzekerder is. We hebben nog geen beeld van de directe gevolgen van de lockdown.

Wat is jouw business concept?
Ik heb een kunstgalerie in een 18e eeuws pand aan de Annastraat in het Haagsche Hofkwartier: De Hofgalerie. Ik bied daar een podium voor (jong) talent uit binnen en buitenland en smeed samenwerkingsverbanden tussen de aangesloten artiesten en komen zo tot nieuwe creaties.

Ik heb in deze coronatijd mijn diensten uitgebreid met een spiksplinternieuwe concept Logeerkunst. Omdat de meeste mensen meer dan ooit thuis zijn bieden wij ze de mogelijkheid om op een zeer toegankelijke manier de muren van hun woon- of werkplek te verfraaien; onze kunst mag uit logeren. Ik vraag hiervoor niks terug. Een vrijwillige bijdrage wordt gewaardeerd. Besluit je het tóch te kopen, dan geef ik de bijdrage weer terug.

Wat is er voor jou en jouw bedrijf veranderd sinds de coronamaatregelen?
Corona raakt mijn business hard. Bezoek aan de galerie was niet of nauwelijks meer mogelijk, de grote kunstbeurzen waar ik mijn klanten tref zijn gecanceld waardoor ook de continuïteit voor de kunstenaars een klap krijgt.  De kunstenaars werken door en mijn verkoopkanalen zijn dicht. Dát gaat niet samen.

Al snel ben ik met een groepje ondernemers gaan sparren. Als je met je eigen business bezig bent heb je toch vaak een tunnelvisie. Andere ondernemers inspireren je anders naar je vertrouwde activiteiten te kijken. Zo is het idee voor logeerkunst ontstaan.

Mijn werk ziet er nu totaal anders uit. Ik rijd zelf met kunst in mijn auto het land door naar de logeeradressen. Zelden kwam ik zó dicht bij mijn klanten, natuurlijk op gepaste corona-afstand. Ik ben heel sociaal bezig.  Het kost me zeker meer tijd, maar de band die je opbouwt is enorm waardevol. Je voert ander soort gesprekken, veel persoonlijker. Ik zie dit ook als een investering in de toekomst.

Ik bouw een nieuwe klantenkring op. Het zijn de mensen die af en toe mijn galerie binnen lopen, het mooi vinden maar tóch niet kopen. Ik vraag ze dan altijd hun emailadres achter te laten. Juist deze groep is enthousiast over de logeerkunst

Mijn nieuwe aanpak werpt gelukkig zijn vruchten af!

Hoe ga je om met de veranderingen?
Ik probeer door in te springen op de nieuwe mogelijkheden een zo positief mogelijke vibe te houden. Vooruitkijken vind ik lastiger. Kan ik de logeerkunst na de crisis, naast de normale buisiness, in leven houden? Dat weet ik nog niet. Er is dan vast weer een oplossing of een nieuw creatief idee.

Heb je tips voor andere ondernemers?

  • Kijk niet alleen naar je eigen business maar laat anderen er naar kijken. Jouw waarheid is niet DE waarheid.
  • Handel snel!

www.dehofgalerie.nl

 

Hofgalerie