Now Reading
Is jouw organisatie volgend jaar de beste hybride werkgever?

Is jouw organisatie volgend jaar de beste hybride werkgever?

5 Eenvoudige tips om dit te bereiken

Afgelopen jaar hebben we massaal geleerd hoe we moeten thuiswerken. Dat ging in vele gevallen zó goed dat veel werkgevers het werken op afstand na de lockdown gaan integreren in de werkcultuur. Dat betekent soms werken op afstand, soms bij elkaar op kantoor of in een hub. Ofwel: hybride werken! De vraag is: hoe ga je dit goed regelen? Hoe word je de beste hybride werkgever? Verderop geven we 5 eenvoudige tips om dit te bereiken. 

De Beste (Thuis)Werkgevers van het Jaar 2020
In maart werd de Zo Werkt Het-Award voor de Beste (Thuis)Werkgever van het Jaar uitgereikt aan diverse werkgevers in het land. De award is in het leven geroepen door het platform Zo Werkt Het, dat bestaat uit een aantal regionale werkgeversnetwerken in de (duurzame) mobiliteitssector. Ze kregen zo veel vragen over samenwerken op afstand dat ze besloten om er een apart platform voor op te richten. De award is vooral bedoeld om werkgevers die echt het verschil hebben gemaakt voor hun werknemers, in het zonnetje te zetten. Er waren 4000 nominaties. De winnaars vind je op deze pagina.

5 Tips voor hybride werken
Als de lockdown voorbij is, zal 2021 het jaar worden van het hybride werken. Om dit als werkgever zo goed mogelijk in te richten hebben we 5 eenvoudige tips onder elkaar gezet waarmee je goed op weg gaat. De meeste tips komen uit het juryrapport van de Zo Werkt Het-Award:

#1 Geef veel aandacht aan de mens achter de werknemer
Als je vaker op afstand werkt, is het extra belangrijk om het werkgeluk van je werknemers in de gaten te houden. Een van de winnende bedrijven had bijvoorbeeld een buddysysteem bedacht waarbij collega’s contact met elkaar houden en niemand vergeten wordt. Ook niet-werkgerelateerde activiteiten zijn belangrijk om de spirit hoog te houden. Een aantal leuke ideeën die we voorbij zagen komen: Een pubquiz, een kookworkshop, een goochelworkshop voor kinderen en hun ouders, en wekelijkse video-challenges waar werknemers (en hun gezin) aan mee kunnen doen, op het gebied van sport, kunst, teamwork enzovoort. Ook sympathiek: kaartjes en cadeautjes versturen naar je werknemers op bijzondere dagen.

#2 Zorg dat de soft- en de hardware op orde is
Ondersteun je medewerkers bij het inrichten van hun thuiswerkplek. Verschillende werkgevers die genomineerd waren voor de Zo Werkt Het-Award hadden budgetten beschikbaar gesteld voor werknemers om hun thuiswerkplek goed in te richten. Ook konden werknemers benodigdheden als laptops, beeldschermen of bureaustoelen aanvragen via hun werkgever. Zie er samen op toe dat thuiswerkplekken voldoen aan de ergonomische basisprincipes.

Voor werken op afstand is het belangrijk dat bepaalde software en online tools voor iedereen goed beschikbaar is. Zorg dat al je werknemers overal toegang tot hebben en dat ze een helpdesk kunnen inschakelen op momenten dat de dingen niet werken.

#3 Betrek je medewerkers bij de planning en werkstructuur
Plan individuele en teamsessies in om een goed beeld te krijgen van wat je werknemers belangrijk vinden, waar ze het liefste werken en hoe ze dat graag doen. En maak daarna samen een plan van aanpak.

#4 Maak duurzame keuzes op het gebied van woonwerkverkeer
Een van de geweldige kansen van hybride werken is dat het ons woonwerkverkeer drastisch kan verminderen. Minder verkeer, minder files, minder snelwegen, minder uitstoot. Het is fantastisch voor het klimaat. Kijk samen met je werknemers op welke momenten reizen echt noodzakelijk is en probeer dit zo veel mogelijk te beperken.

#5 Doe de thuiswerkcheck
Ben je benieuwd hoe jouw organisatie er op dit moment voor staat op het gebied van thuiswerken? Bij Goed op Weg Het kun je een thuiswerkcheck doen. Dat is nog maar een deel van hybride werken, maar het geeft een aardig beeld van de dingen die werken op afstand kunnen verbeteren. Hier kun je de thuiswerkcheck vinden.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het overstappen naar hybride werken? De Boostchamps hebben diverse programma’s. om werkgevers en werknemers te ondersteunen. Neem gerust contact met ons op!

Bekijk reacties

Leave a Reply

Your email address will not be published.