Now Reading
Hybride werken: hoe maak je een plan van aanpak?

Hybride werken: hoe maak je een plan van aanpak?

Aanpak hybride werken

De opmars van hybride werken in kantoorland gaat gepaard met grote veranderingen in de manier waarop mensen samenwerken. Om alles op rolletjes te laten lopen, kun je als team niet zonder een gedegen plan van aanpak voor hybride werken.

Hieronder zetten we de 8 belangrijkste dingen op een rij waarmee je rekening moet houden als je overstapt op hybride werken:

#1 Werkplek
Zo goed als iedereen heeft inmiddels een thuiswerkplek. Het is belangrijk dat mensen daar goed kunnen werken. Werkgevers kunnen meedenken over (en investeren in) ergonomische aspecten, zoals een goede bureaustoel en een los beeldscherm. Daarna komt de vraag: wat gebeurt er met de werkplekken op kantoor? Heeft iedereen daar ook een eigen plek, komen er flexplekken en hoe zien deze er dan uit? Mensen gaan naar kantoor voor sociale contacten. Je kunt ook met je collega’s afspreken in social ‘hubs’, denk aan inspirerende werklocaties of bedrijven die hun kantoor beschikbaar stellen als centrale ontmoetingsplekken. Dan kies je misschien wel voor een ontmoeting dichtbij huis.  

#2 Afspraken maken & werkplek reserveren

Sommige mensen vinden het heerlijk om thuis te werken, anderen werken misschien liever in een horecagelegenheid of op kantoor. Het is handig om te weten wat je teamleden prettig vinden. Daarnaast moet je afspraken maken over momenten waarop je team bij elkaar komt, online of offline, en over hoe vaak mensen op kantoor kunnen werken. Hoe kan dit gereserveerd worden? En wie houdt dit bij?

#3 Bewust reisgedrag
Hybride werken geeft niet alleen de mogelijkheid om buiten de spits te reizen, maar ook om in het geheel mínder te reizen. Het is een mooie manier om de ecologische voetafdruk van je organisatie te verlagen. Hou hier rekening mee bij het opstellen van je plan van aanpak.

#4 Tools en competenties
Er bestaan ontzettend veel online tools om samenwerken makkelijker en plezierig te maken. Gaat je team vergaderen via Teams of Zoom? Hoe kun je handig asynchroon werken aan projecten? Ga je dat doen via Trello, Slack of Basecamp? Aan elke tool zitten aspecten die juist wel of niet aansluiten bij de manier van werken van je team. En als je dan een keuze hebt gemaakt: hoe zorg je ervoor dat iedereen er goed mee kan werken?

#5 Werkplezier
Het ontspannen kletsmomentje bij de koffieautomaat valt een beetje weg als mensen minder vaak in één ruimte werken. Hoe zorg je dat iedereen plezier houdt in zijn/haar werk? Doe je elke week een (online) borrel? Inspireer je elkaar uit via apps als Ommetje of Auxparty? Met die eerste daag je elkaar uit om dagelijks een wandeling te maken en met de tweede tune je live in op wat je collega thuis afspelen. Ben je toch een beetje samen. Je kunt ook juist een maandelijks moment kiezen waarop iedereen voor een uitje bij elkaar komt.

#6 Werk-privébalans
Veel mensen vinden thuiswerken heel fijn, maar er is ook een groep die moeite heeft om de balans tussen werk en privé te vinden. Het is belangrijk om deze mensen in het oog te houden. Werken ze niet te lang door, met het gevaar op uitputting? Kunnen ze zich goed genoeg afsluiten voor zaken die thuis gebeuren? Is er een manier waarop je als team kunt zorgen dat de grenzen van de teamleden op dit gebied goed bewaakt blijven?

#7 Leidinggeven op afstand
Voor teamleiders wordt het vooral belangrijk om overzicht te houden, op alle bovengenoemde punten. Verloopt de samenwerking soepel? Zitten je mensen goed in hun vel? Wat kan er beter? Houdt iedereen zich aan de afspraken? Het lijken eenvoudige dingen, maar doordat niet iedereen meer in dezelfde ruimte werkt, zul je een andere manier moeten vinden om de vinger aan de pols te houden en om richting te geven.

#8 ‘Arbeidsmogelijheden’
Tot slot, wat doe je met de arbeidsvoorwaarden? Hoe maak je het als werkgever aantrekkelijk om thuis te blijven of elkaar in hubs ontmoeten? Denk aan een vergoeding voor lekkere koffie, het krijgen van een bedrag als je minder naar kantoor reist. Het gaat hier eigenlijk om ‘arbeidsmogelijkheden’. Ga met elkaar in gesprek over wat jij nodig hebt om hybride te kunnen werken.    

Kortom: er zijn veel aspecten waarmee je rekening moet houden als je overstapt op hybride werken. Er zijn allerlei manieren om tot een goed plan van aanpak te komen. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? De Boostchamps helpen je graag! We hebben een passende én leuke werkvorm waarmee we teamleiders en teams helpen met het maken van zo’n aanpak.
Wil je daar meer over weten? Bel of mail ons gerust!

Bekijk reacties

Leave a Reply

Your email address will not be published.