Now Reading
‘Ondernemen is heel vaak vallen en daarna opkrabbelen om vervolgens toch iets hoger uit te komen.’

‘Ondernemen is heel vaak vallen en daarna opkrabbelen om vervolgens toch iets hoger uit te komen.’

Mei Ling Tan Founder en CEO House of Einstein en Superflow

Diversifeer jouw kansen

Mei Ling: ‘Iemand vroeg mij laatst: ‘Wat was nou het omslagpunt dat jouw bedrijf een succes werd?’. Maar ik ervaar dat niet zo. Het is een mega risicovol pad. Ondernemen is al één ding. Daarbij kan je kiezen voor een bewezen businessmodel en dan blijven de risico’s beperkt. Maar als je kiest voor een innovatief, technisch product waarvan je niet weet wat de impact is, dan is het risico nog veel groter en dus is je keuze hiervoor niet echt logisch.’

Wat is jouw businessconcept?

House of Einstein is online personal shopping voor mannen. Onze klanten ontvangen een box met complete outfits. Wat goed is, kunnen ze houden en de rest sturen ze terug. We zijn 8 jaar geleden gestart en waren pioniers in dit innovatieve digitale retail concept. Technologie ligt ten grondslag aan dit bedrijf.

De software die we ontwikkelden, blijkt ook relevant te zijn voor andere retailers die aan de slag willen met dit innovatieve business model. Dit resulteerde in de oprichting van ons tweede bedrijf Superflow, dat deze technologie inzet voor andere retailers. In mode, maar ook in andere productcategorieën zoals brillen, keukens en meubels. De kern van de technologie is dat je als retailer op basis van persoonlijk advies je product gaat verkopen.

Wat is er in jouw business veranderd sinds de coronamaatregelen

Voor Superflow was dit een hele harde klap omdat salesmeetings direct werden afgezegd. Partijen gingen geen nieuwe relaties of contracten aan. We zitten in de innovatieve hoek en dat komt onder druk te staan, de ruimte om te innoveren wordt beperkt. House of Einstein kreeg ook een harde klap, mensen besteden minder aan kleding want er zijn minder gelegenheden.

Ik vind het pijnlijk te zien dat corona impact kan hebben op innovatie.

Wij zijn digital born en dat is weer positief. Want we gaan afscheid nemen van de oude generatie. In retail zie je dat als een bedrijf niet al was ingetuned op diverse kanalen, dat ze nu het loodje leggen.

Hoe ga jij om met de impact van de maatregelen?

Veel meer dan ooit hebben we gekeken wie in ons netwerk waardevolle leads kunnen opleveren. Eerst hadden we allerlei businessevents. Als dat wegvalt, dan zie je de enorme waarde van social media als LinkedIn… Koude sales is nu moeilijk. Maar in je netwerk vragen of contacten je kunnen verbinden, dat gaat goed. En we kijken naar wat we zelf nog kunnen doen aan exposure op social media.

Ik heb ook gekeken naar overheidsregelingen. Daarbij moest ik bewijzen dat de dip het gevolg was van corona. Dat kan ik niet, want de prognoses waren gebaseerd op groeiverwachting en niet op vorig jaar. We zouden zóveel tijd kwijt zijn om zo’n lening te krijgen, dus hebben we besloten dat we die tijd beter kunnen besteden aan crisismanagement.

Daarvoor hebben we ons businessmodel nog eens onder de loep genomen. Met verschillende scenario’s kijken we wat impact is van de crisis. We waren bezig met funding, maar wat je nodig hebt voor funding zijn groeicijfers. Deze groeicijfers kunnen we nu niet geven.

Bizar dat we ons al volledig aan het voorbereiden waren op de digitale wereld. Het zou voor ons uiteindelijk positief moeten zijn. Maar als startup heb je naast strategie ook wat anders nodig. 

Ik heb nu vooral behoefte aan deals.

Maar deze crisis heeft ook goede kanten. Want heel veel funding geeft ook risico’s. Ik word als ondernemer nu maximaal uitgedaagd. En dat is goed!

Wat betekent dat voor hoe jouw dagen eruitzien?

We mogen dankbaar zijn dat we überhaupt nog business kunnen doen. Mensen werken vooral thuis en zijn goed bereikbaar. Ik zie dus ook nog positieve dingen. Maar bottomline – de prognoses die we gesteld hebben, die halen we duidelijk niet.  De gemiddelde orderwaarde is veel lager. Er wordt meer casual kleding gekocht. Daar hebben we heel veel last. Maar als je ons vergelijkt met de gemiddelde moderetailer nu, dan doen wij het goed. Dan zie je toch de waarde van database en terugkerende klanten en de relatie die je daarmee opbouwt.

En er zijn ook sectoren die helemaal zijn komen stil te liggen. Zoals horeca, reizen, evenementen. Ik ben heel blij dat we niet in die hoek zitten.

Wij hebben 15 mensen op de payrol. Ik heb hele positieve ervaringen met hoe iedereen zich inzet. Iedereen werkt met 1 doel voor ogen en heeft de schouders eronder. Ondernemen is toch echt een marathon die je aan het lopen bent, en daar horen dit soort tegenslagen bij.  

Welke kansen zie je voor jouw onderneming?  

We zijn bereid om van de oorspronkelijke focus af te wijken en ook andere dingen te verkopen. We houden ons iets minder vast aan de oorspronkelijke strategie. Minder focus, meer breed inzetten.

We zijn nu ook aan het kijken of we van fashion voor mannen kunnen uitbreiden naar vrouwen en kinderen. We zijn als ondernemers gelukkig gewend om risico te nemen. Dat komt nu goed uit.

Bij Superflow kijken we ook verder, want de fashionmarkt gaat niet heel goed. We stellen ons de vraag: welke markten gaan wél goed? Home en living gaan nu wel goed. Ook voor brillen wordt steeds vaker virtueel een persoonlijk advies gedaan. Dat zijn we nu aan het testen. Iets anders is dat we ons product in meer lean, en dus goedkoper, in de markt zetten.

Mijn notitieboekje bestaat nu uit 2 lijsten van mijn 2 bedrijven met ideeën die de omzet kunnen verbeteren. Niet alles gaat lukken, maar we moeten op verschillende dingen gaan inzetten. We hebben niet de luxe om ons op 1 ding te focussen.

Falen ligt ook op de loer. Ik word moe van het beeld in de media dat succesvolle ondernemingen bestaan uit hoogtepunten die met een lijntje aan elkaar verbonden zijn. Het is heel vaak vallen en daarna opkrabbelen om vervolgens toch iets hoger uit te komen.

Heb je tips voor andere ondernemers?

  • Meer dan ooit: diversifieer jouw kansen. Probeer meer verschillende dingen dan je eerst dacht. Dit komt neer op creativiteit en flexibiliteit.  
  • Pak jouw business canvas er maximaal bij pakken en bedenk nieuwe modellen, kijk waar het anders kan.

House of Einstein

Superflow – personal shopping software

Wil je meer tips van ondernemers die van de crisis een kans maakten?

In onze meerdaagse BOOSTcamp van 27-29 mei 2021 gaan we véél uitgebreider in op doelgericht online communiceren en in beeld komen bij jouw klant. Meer weten?

Bekijk reacties

Leave a Reply

Your email address will not be published.