Now Reading
‘Het is een blessing in disguise dat je echt weer na kunt denken’

‘Het is een blessing in disguise dat je echt weer na kunt denken’

Wanneer krijg je nou zo’n kans?

Victorine Plante Artistiek leider Theatergroep Aluin 

Victorine, hoe gaat het met jou en jouw gezondheid?

Met mij en mijn gezondheid gaat het prima. Beter dan ooit eigenlijk. De rust van de lockdown kwam voor mij gek genoeg als geroepen. Ik zat op het randje van een burn-out en kreeg ineens de rust die ik keihard nodig had. Ik ben met een coach aan de slag gegaan. Heel fijn! Ondertussen stond ook de wereld stil waardoor ik gaan last had van Fear of missing out.

Ook ben ik gaan hardlopen, wandelen en heb ik mijn eetpatroon aangepakt. Ik dacht: het gaat mij toch niet gebeuren dat ik op de IC terecht kom. Het gaat me makkelijker af nu want ik ben echt een sociale eter. Verleidingen zijn er nu minder.

Wat brengt de lockdown voor jou teweeg?

Ik zie een soort link met de 2e Wereldoorlog. Alles went, in een hele korte tijd. Bepaalde dingen zijn gewoon geworden. Er zitten ook echt een paar voordelen aan. Zo hoeven we niet allemaal naar Thailand te gaan. Het is het nieuwe abnormaal. Hopelijk blijven we dat zien. 

Soms werd het me te krap in de stad. Dan gingen we met onze dochters Julia en Wendel naar Lelystad. Dat voelde heel stiekem. We gingen dan een wandeling maken in de Oostvaardersplassen. Ook echt genieten samen.

Mijn man Erik, schrijver en regisseur bij Aluin, ging dingen maken. Terwijl ik juist meer naar binnen keerde.

Wat is jouw businessconcept?

Theatergroep Aluin maakt al meer dan 25 jaar helder en concreet theater. Aluin speelt oersterke verhalen met een tijdloze noodzaak. Teruggebracht tot de kern. Meeslepend, hilarisch en dynamisch. Overal en voor iedereen die nieuwsgierig is. Dit doen we niet alleen in theaters maar ook in scholen, kantines, huiskamers, foyers, tuinen en in de krochten van de schouwburg.

Wat is er in jouw business veranderd sinds de coronamaatregelen?

De impact was groots en direct voelbaar. We hadden veel voorstellingen draaien, soms ook meerdere op een dag. Deze werden allemaal gecanceld. Van het een op het andere moment viel alles stil. Gelukkig was 2019 financieel een knettergoed jaar voor ons. Dat is onze redding. De échte klap viel bij onze spelers. Er werken 27 acteurs voor ons, allemaal ZZP’ers. Geen werk betekent geen inkomen. Ik voel me verantwoordelijk voor hoe zij zich voelen en heb zo veel mogelijk contact met ze gehouden. 

We organiseerden samen ZOOM borrels en deze groeiden uit tot ZOOM improvisaties waar we ook publiek voor uitnodigden. Het concept was simpel: twee acteurs kregen een opdracht en zij gingen met elkaar acteren. Dit bleek een goede move. Aluin bleef zichtbaar en anderen die ons normaal niet kunnen zien konden nu naar onze voorstelling. We kregen hele leuke reacties en vielen op bij recensenten die over onze ZOOM voorstellingen schreven. 

Hoe leuk de ZOOMsessies ook waren. Digitaal gaan is een ander vak dan spelen voor live publiek. Als regisseur is het moeilijk die omslag te maken. Bij alles dacht ik: dit is het gewoon niet. Wel als acteur; niet als regisseur. Het heeft de acteurs gelukkig ‘aan’ laten staan, dat wel! Na de ZOOMsessies gingen we met de pet rond en hanteerden we het ‘Pay what you can’- principe. Mensen schoten te hulp. Heel gaaf!

Scholen zijn voor ons ook een belangrijke markt. We maken allerlei voorstellingen en workshops voor alle niveaus en leerjaren van het voortgezet onderwijs. Ook dat stopte direct. Om het contact met de scholen te onderhouden besloten we persoonlijke nieuwsbrieven naar docenten te sturen en deden we de registratie van onze voorstelling Antigone cadeau. We boden hiermee gratis content voor hun lesmateriaal. Zo hebben we onze band onderhouden en kregen hartverwarmende reacties van scholen die beloofden gelijk bij ons te boeken als de kans zich weer zou voldoen. 

Welke kansen zie je voor jouw onderneming?  

Theaters raakten verstrikt in gesprekken over de regels. Ik werd wanhopig van het idee dat we moesten wachten op oplossingen. Direct besloten we door te gaan en zelf te gaan ondernemen. Je kunt overal theater maken. Wat kunnen we met voorstellingen voor 30 personen? Logistieke problemen bij scholen bieden ook weer kansen. We pasten dit gelijk toe bij ons jaarlijks terugkerende festival Aluintuin. We besloten deze niet aan ons voorbij te laten gaan maar een aangepaste variant voor een publiek van 30 personen te organiseren. Laten zien dat we ons niet uit het veld laten slaan door de crisis. Binnen 20 minuten waren de kaarten uitverkocht en inmiddels hangt onze poster overal en zijn we lekker zichtbaar. 

Heb je een tip voor andere ondernemers? 

Benut de crisis. Het is misschien een ‘blessing in disguise’ dat je echt weer na kunt denken. Je moet gewoon weer vanaf nul beginnen. Wanneer doe je dat nou? Het is een prettig moment als er niks is, een soort ‘reset’. Die kans heb je eigenlijk nooit. 

Wil je meer tips van ondernemers die van de crisis een kans maakten?

In onze meerdaagse BOOSTcamp van 27-29 mei 2021 gaan we véél uitgebreider in op doelgericht online communiceren en in beeld komen bij jouw klant. Meer weten?

www.aluin.nl

Bekijk reacties

Leave a Reply

Your email address will not be published.